Een van de meest nuttige functies van Google Ads is de mogelijkheid om scripts te gebruiken. Deze kunnen helpen bij het stroomlijnen van campagne-management, het verbeteren van prestaties en kostbare tijd besparen.
Google Ads is een van de krachtigste tools voor digitale marketeers om hun producten en diensten online te adverteren. Maar zorg dat je dit wel optimaal inzet. Scripts kunnen je helpen. Lees verder om erachter te komen waarom jij ook scripts wilt inzetten.
Wat zijn scripts?
Scripts zijn in feite regels code die bepaalde taken binnen je Google Ads-account kunnen automatiseren. Ze kunnen worden gebruikt om data-rapporten te plannen, prestaties te monitoren, biedingen te optimaliseren. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Ik zal je een aantal redenen vertellen om scripts daadwerkelijk in te zetten.
Waarom zou je scripts inzetten voor jouw Google Ads?
De 6 belangrijkste redenen heb ik hieronder voor je op een rijtje staan. Voor een aantal voorbeelden kan je ook de website van Nils Rooijmans checken.
Automatiseer repetitieve taken
Allereerst kan je, door scripts te gebruiken, veel van de routinetaken automatiseren die nodig zijn om je campagnes te beheren. Bijvoorbeeld, kan je een script inzetten dat automatisch te lage biedingen verhoogd zodat je zo vaak mogelijk zichtbaar bent. Ook kan je de trending zoektermen van je account wekelijks laten toesturen zonder dat je in het account hoeft te duiken. Dit geef je een een snel overzicht en kan je aanzienlijk veel tijd en moeite besparen. Zo kan je je als Google Ads specialist concentreren op de belangrijkere aspecten van uw campagne.
Verhoog de efficiëntie
Verder kan je met scripts complexe taken sneller en nauwkeuriger uitvoeren dan wanneer je ze handmatig zou doen. Zo kan je bijvoorbeeld een script gebruiken om te checken of er wel in iedere advertentiegroep een advertentie live staat.
Als je dit zelf handmatig moet doen ben je in grote accounts echt een stuk langer bezig. In een oogopslag zie je waar er nog een advertentie mist zodat je direct actie kan ondernemen.
Scripts stellen je ook in staat om aangepaste acties te ondernemen op basis van specifieke gebeurtenissen of triggers. Is er te veel uitgegeven? Dan kan je je campagne budget laten verlagen. Let wel op: dit is niet altijd de beste oplossing.
Prestaties omhoog trekken
Een ander voordeel van het gebruik van scripts is dat je door je campagnes te optimaliseren, je jouw algehele prestatie-indicatoren kan verbeteren. Scripts kunnen je helpen om niet-converterende zoekwoorden te identificeren en te pauzeren, of om je biedingen aan te passen. Dit kan je helpen om meer omzet uit je advertentiebudget te halen en betere resultaten te behalen.
Hulp bij rapporteren
Een volgend voordeel van het gebruik van scripts is dat je jouw rapportage kunt aanpassen aan je specifieke behoeften. Je kunt rapporten maken die de belangrijkste prestatie-indicatoren voor je benadrukken, of die inzicht geven in specifieke aspecten van jouw campagne. Dit kan u helpen om meer gegronde beslissingen te nemen over hoe je jouw middelen moet toewijzen binnen Google Ads. Een voorbeeld hiervan is dat je een rapport kunt laten uitdraaien over de inzet van Performance Max campagnes.
Concurrentievoordeel
Bovendien kan het gebruik van scripts je een concurrentievoordeel geven door je in staat te stellen wijzigingen in de markt of bij de concurrentie bij te houden. Door routinetaken te automatiseren en kpi’s in realtime te monitoren, kan je sneller en meer onderbouwde beslissingen nemen over je campagnes. Dit kan helpen om voor te blijven op de concurrentie en betere resultaten te behalen. Uiteindelijk is het de kunst om automatisering te omarmen maar er wel met een menselijk oog naar te blijven kijken.
Geschikt voor ervaren en beginnende adverteerders
Ten slotte zijn scripts niet alleen handig voor ervaren Google Ads-gebruikers, maar ook voor beginners. Er zijn veel ‘open source‘ scripts beschikbaar die je kan aanpassen aan uw specifieke behoeften. Bovendien zijn er veel tutorials waar je hulp kunt vinden bij het inzetten van scripts, zelfs als je geen ervaring hebt.
Scripts voor Google Ads: the way to go?
Kortom, als je de efficiëntie en prestaties van jouw Google Ads-campagnes wilt verbeteren, is het gebruik van scripts een goede optie om te overwegen. Met scripts kan je veel van de repetitieve taken automatiseren, complexe taken sneller uitvoeren en rapportages verbeteren. Bovendien kan je door scripts te gebruiken betere beslissingen nemen over jouw campagnes en jouw advertentiebudget effectiever besteden.
Onthoud wel dat het een toevoeging is en dat je niet enkel en alleen op scripts moet sturen. Blijf vooral zelf nadenken.
Heb je hulp nodig bij jouw Google Ads? Stuur gerust een berichtje.