Wel of niet promoten op Instagram en Facebook?

Instagram op mobiele telefoon

De beruchte blauwe promoten knop. Moet je nou wel of niet je berichten promoten op Instagram en Facebook

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen op Instagram: ‘deze post scoort beter dan 80% van je posts, wil je hem promoten?’

Het klinkt heel verleidelijk. En heel makkelijk. Je klikt even op de blauwe knop en binnen no-time staat jouw promotie op Instagram online.

Maar is makkelijk en snel promoten op Instagram ook lucratief?

Als je niet eerder hebt geadverteerd, of niet zo veel ervaring hebt is het logisch om te denken: laten we gewoon lekker die promoten knop gebruiken. 

Het gevaar is dat je na een keer het promoten van je bericht je geld weg hebt gegooid. Je weet niet wat je aan het doen bent, of het werkt simpelweg niet. Toch zonde.

Omdat ik niet zomaar iedereen geloof heb ik het ook eens geprobeerd. Ik kreeg een gratis advertentietegoed om mijn berichten te promoten. Dus ik dacht: baat het niet dan schaadt het niet.

Wat het me opleverde vertel ik je zometeen. Eerst kijken we naar de opties van het promoten van een bericht op Instagram.

De mogelijkheden om jouw bericht op Instagram te promoten

Als je een bericht op Instagram of Facebook gaat promoten kan je kiezen uit 3 doelstellingen.

1. Het vergaren van meer profielbezoekers

2. Het ontvangen van chatberichten

3. Het ontvangen van meer websitebezoekers

Dit klinken in ieder geval als 3 duidelijke doelstellingen.

Vervolgens kan je jouw doelgroep bepalen. Al kiezen veel mensen die voor promoten kiezen, voor de automatische doelgroep. Dat is pas echt spelen met vuur.. uuh geld. 

Bij het kiezen voor de automatische doelgroep laat je Instagram namelijk bepalen aan wie jouw promotie wordt getoond. Dit kan dus letterlijk iedereen op Instagram zijn, de kans dat jij daar iets aan hebt, of laat staan klanten uit gaat halen is echt miniscuul.

Kies je niet voor de automatische doelgroep? Dan kan je zelf meer specificeren op geslacht, leeftijd, interesses en locatie.

Na het instellen van de campagne doelstelling en de doelgroep kan je zelf bepalen welk budget je instelt voor welk aantal dagen. Het minimum is 1 euro per dag.

Wat kan er nu misgaan?

Vrouw op mobiel twijfel

Vaak krijg je als je nog niet eerder hebt geadverteerd op Instagram en Facebook een tegoed van bijvoorbeeld 5 of 10 euro.

Waarschijnlijk denk je: oh leuk, gratis geld. En dat is ook zo.

Maar kijk wel uit. 

Je moet namelijk je betalingsgegevens invullen. Hierdoor is de drempel om je eigen geld uit te geven ineens heel laag.

Wil je het tientje gebruiken om gratis te adverteren? Zorg dan ook dat je het budget op maximaal 10 euro zet.

Wel of niet promoten op Instagram: de resultaten

Ik kan deze blog over wel of niet promoten op Instagram natuurlijk niet beantwoorden zonder het zelf te hebben getest. Dat heb ik dan dus ook gedaan.

Ik maakte verschillende posts op Instagram om deze te vergelijken.

De een gaf ik als doel meer profielbezoekers, de ander gaf ik als doel meer chatberichten (want interactie kan nog wel eens wat leuks opleveren).

Meer profielbezoekers?

Bij de doelstelling ‘meer profielbezoekers’ kwam uiteindelijk 57% van de profielbezoekers vanuit die post door de promotie. De overige 43% van mijn profielbezoekers waren andere volgers of niet-volgers die mijn post gratis hadden gevonden, organisch genoemd.

Ik hield de weergaven van de promotie en de originele post op ongeveer 50/50. Zo dacht ik een eerlijk verschil te kunnen meten. Nou goed, de doelstelling leverde me dan wel een profielbezoeker meer op dan de originele post, maar ik haalde er precies niks uit. 

Geen volger, geen bericht, helemaal niks.

Meer chatberichten?

Dan de promotie met als doelstelling meer chatberichten.

Ik kan er kort over zijn, nóg minder succes. 

Hier kreeg ik slechts 22% van mijn profielbezoekers van dit bericht uit de advertentie, 78% kwam van de originele post.

En het aantal chatberichten? NUL!

Tijd om conclusies te trekken…

Wel of niet promoten op Instagram: mijn conclusies

Allereerst moet ik zeggen dat het promoten inmiddels iets is uitgebreid, het is dus wel positief dat je in ieder geval je doelgroep deels kan specificeren. Een aantal jaren geleden was dit helemaal niet mogelijk.

Toch heb je bij het promoten van een bericht op Instagram veel minder opties dan bij het maken van een advertentie in de Facebook Business Manager. Hier kan je beter zien op welke interesses en doelgroepen je kan adverteren. Daarnaast vind ik het daar een stuk overzichtelijker, zo kan je je resultaten beter dan analyseren dan via het bericht op Instagram zelf.

Een ander extreem belangrijk punt is dat jouw posts op Instagram waarschijnlijk niet zijn gemaakt om te adverteren. Je kunt ze dus wel promoten, maar achter adverteren zit een hele strategie. Alleen promoten gaat je niet veel opleveren.

Je wilt de aandacht trekken van jouw klant en een duidelijke opdracht hebben voor jouw klant. 

Als je hier meer over wilt leren, of met mijn hulp jouw advertenties online wilt krijgen, dan raad ik je aan de Facebook en Instagram Ads Launcher te bekijken. Als je vragen hebt, schroom dan niet om contact op te nemen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *