Mijn Google Ads voorspellingen en verwachtingen voor 2025 zijn hier!
Er is een hoop verandert in 2024, maar ik verwacht dat er in 2025 minstens zo veel gaat veranderen. Lees hieronder mijn 4 grootste verwachtingen.
#1 Einde van Phrase match zoekwoorden
Met de steeds betere werking van broad match zoekwoorden en de verbreding van exact match zoekwoorden zie ik een verminderde waarde van phrase match zoekwoorden. Het is ook het enige match type dat afneemt in impressies jaar op jaar.
#2 Toenemend gebruik van tooling en werk buiten de interface
Dankzij AI en automatisering vindt er steeds meer werk plaats buiten de interface van Google Ads. De inzet van tooling en automation zal hierdoor alleen maar blijven toenemen. Denk bijvoorbeeld aan het aanvullen van 1st party data, of het gebruik van 3rd Party attribution tools zoals Billy Grace.
#3 Nieuwe privacy regels en daarbij mogelijke nieuwe kansen
In 2024 zijn Enhanced Conversions en met name Consent Mode belangrijke verbeteringen geweest om je data zo volledig mogelijk te krijgen en analyseren. Ik verwacht na de keuze om cookies niet uit te faseren dat er wel andere maatregelen worden genomen door Google.
#4 Invloed van AI in de zoekmachine
ChatGPT, Gemini, Perplexity… steeds meer AI gedreven zoekmachines. Deze zullen deels gaan concurreren met Google, maar ook zal de zoekresultatenpagina van Google zelf veranderen. Dit kan leiden tot sneller en makkelijker vergelijken van producten. Mogelijk dus meer impressies, maar minder kliks vanuit Google naar de website toe. Des te belangrijker om je potentiĆ«le klant met aansprekende advertenties te overtuigen.
In de afgelopen 3 jaar is er veel veranderd, en 2025 gaat hier zeker weer in mee. De enige constante is ‘verandering’. Neem contact met mij op als je vragen hebt!