Meta verandert Facebook ads targeting opties in 2022: dit is wat er wijzigt.

Meta, de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook, verandert dit jaar de targeting opties voor Facebook ads.

Dit heeft vooral te maken met de steeds scherpere regels omtrent de privacy wetgeving. 

Facebook ligt hierdoor nog wel eens onder vuur.

In dit korte artikel breng ik je op de hoogte van de meest recente aanpassingen van Meta omtrent Facebook ads targeting.

Wat er precies verandert

Search Engine Journal noemde het al eerder. Er zijn inmiddels 4 gevoelige targeting opties verwijderd.

Het gaat om de volgende opties:

  1. Gezondheid 
  2. Religieuze uitingen en groepen
  3. Politieke overtuigingen
  4. Seksuele voorkeuren
Dit betekent dat je iets minder opties hebt om jouw doelgroep op te specificeren. Wel betekent dit een vooruitgang in de privacy van jou als Facebook gebruiker.

Wanneer gaan de veranderingen in?

Voor nieuwe ads en doelgroepen zijn de veranderingen op 19 januari 2022 ingegaan. 

Dit houdt in dat je vanaf nu geen gebruik meer kunt maken van de 4 genoemde targeting opties.

Heb je nog advertenties lopen die wel gebruik maken van een of meer van de genoemde targeting opties?

Dan zullen je advertenties nog tot 17 maart 2022 kunnen lopen. Daarna houdt het echt helemaal op.

Controleer dus nog voor die tijd of jij gebruik maakt van een van de opties. Zo kan je op tijd schakelen en zal je niet onverwacht andere resultaten behalen.

Wat betekent deze verandering voor adverteren en social media in het algemeen?

Meta heeft de meeste druk en kritiek gehad op de privacy. Daarom zijn zij over gegaan tot deze veranderingen. 

Dit hoeft niet te betekenen dat andere platformen ook direct aanpassingen gaan doen.

Maar toch is er wel een reële kans dat social media platformen strikter zullen worden met de targeting opties. Nu de aandacht even van Meta weg is, bestaat de kans dat een ander platform de volgende keer in de negatieve spotlights komt.

Niet volledig afhankelijk zijn van je advertenties, of van een platform zal dus waarschijnlijk lonen. Ga dit na voor jezelf. Van wie of wat ben jij afhankelijk?

Heeft adverteren nog wel zin?

Zeker. Een verandering in privacy betekent niet dat je direct moet stoppen.

Meta verandert nu de Facebook ads targeting. Maar adverteren is altijd in ontwikkeling en iedere keer ontstaan er weer nieuwe kansen. Denk dus niet dat dit opeens het einde van adverteren betekent. Daar geloof ik namelijk niet in.

Ben je toch gaan twijfelen? Lees hier 7 redenen om te adverteren op Facebook.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *