Vandaag neem ik je mee in 5 marketinglessen van de serie ‘Manifest‘. Als je hem nog niet hebt gelezen: alvast excuses voor enkele spoilers ;-).
De serie begint in Jamaica, waar er ineens niet meer genoeg plek is om in het vliegtuig terug te gaan naar New York.
De helft blijft achter en pakt later flight 828 naar New York.
Dit heeft intense gevolgen, de vertraagde vlucht blijft op miraculeuze wijze 5,5 jaar in de lucht hangen. Terwijl de rest van de wereld gewoon doorgaat.
Bij terugkomst blijkt de vertraagde vlucht ‘roepingen’ te hebben opgewekt bij de passagiers. Deze roepingen voorkomen vaak ongelukken, maar zijn erg opdringerig.
Al met al gebeurt er een hoop tijdens de serie. Het is dan ook niet voor niets dat de serie al weken in de top 10 op Netflix staat.
Maar wat kan je leren van deze top 10 serie op Netflix? Lees verder voor mijn 5 marketinglessen uit Manifest.
Think outside the box
Deze serie is echt een schoolvoorbeeld van outside the box denken.
Een vliegtuig dat 5,5 jaar stilstaat en bij terugkomst in New York merkt dat de rest van de wereld wel is doorgegaan.
Toch vreemd als je familie en vrienden ineens een heel ander leven hebben.
Juist deze verwondering houdt je aandacht erbij, en zorgt er ook voor dat je benieuwd naar het hoe. Want hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Als je jouw marketing eens onder loep neemt. Denk je dan ook wel eens buiten de reguliere lijnen? Of doe je precies dat wat anderen ook doen? Denk er eens over na.
Maak van jouw aanbod een noodzaak
Ik geef toe, deze marketingles is misschien wat ver gezocht. Toch vond ik het leuk deze les te noemen.
Tijdens Manifest krijgen de 5,5 jaar later teruggekeerde passagiers zogenaamde roepingen of ‘callings’. Dit zijn stemmen in hun hoofd die zeggen wat zij moeten doen.
Het is simpelweg niet te negeren. Als de roeping toch wordt genegeerd, ervaart de teruggekeerde passagier een vorm van spijt.
Dit is precies wat je ook wilt overbrengen aan jouw potentiële klant. Het moet pijn doen om jouw aanbod te negeren, maak dus echt een noodzaak van wat je aanbiedt. De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini kunnen je hier mogelijk bij helpen.
Kinderen zijn aandachtstrekkers
Als je de serie hebt gezien weet je dat het kind Cal een van de hoofdrolspelers is.
Hij is klein, schattig en stoer tegelijk. Precies iets wat de aandacht grijpt. Daarmee verleid Manifest de kijker om de serie verder te kijken.
Wie wilt er nou niet dat het goed afloopt voor het kind, in dit geval Cal?
Hoe pas je dit zelf toe? Kijk of jij ook een schattig element kan toevoegen aan jouw branding, als dit bij je past.
Naast kinderen schijnen dieren ook goed te werken.
Herkenbaarheid
Ondanks er juist heel ongewone gebeurtenissen plaats vinden in Manifest, vind je zelf waarschijnlijk een stukje herkenbaarheid.
Enkele voorbeelden zijn:
- Het overlijden van een dierbare
- Het (onvrijwillig) beëindigen van je relatie
- Het missen van familie en vrienden
Als je binnen jouw marketing ook herkenbare persoonlijke verhalen deelt ontstaat er vaak ook sneller een klik. Jouw potentiële klant kan daardoor net wat sneller bij jou aankloppen dan bij een meer opervlakkige concurrent.
Samen kom je verder dan alleen
De vijfde en laatste marketingles van Manifest. Misschien een cliché, maar daarom zeker niet minder waar.
De teruggekeerde passagiers komen onder vuur te liggen, en samenwerken is de enige optie om de waarheid aan het licht te stellen.
Daarnaast zie je dat bepaalde roepingen alleen goed uitpakken door samen te werken. Ben betrekt uiteindelijk zijn hele gezin erbij, wat bijdraagt aan het succesvol uitvoeren van de roepingen.
Als ondernemer klinkt het je wellicht bekend in de oren dat je alles graag zelf doet, omdat je nu eenmaal erg ondernemend bent. Toch kan het juist lonen als je samen eens een spar-sessie doet, of om hulp vraagt aan een specialist. Ook voor jouw marketing geldt dus: samen kom je verder dan alleen.
De belangrijkste marketingles van Manifest
Nee, er komt hier geen bonustip of les. Ik ben gewoon benieuwd naar welke les jij het belangrijkst vind op dit moment. Laat het hieronder weten!
En wat vind je van marketingartikelen over series en personages? Vaker doen?!