Meer tevreden klanten dankzij het Ikea effect

Meer tevreden klanten willen we allemaal, toch? Door het Ikea effect toe te passen binnen jouw organisatie kan dit werkelijkheid worden.

Je kent het vast wel, je koopt een nieuwe kast bij de Ikea. Aan de ene kant denk je, hmm moet ik dat ding ook nog in elkaar gaan zetten. 

Maar aan de andere kant treed het Ikea effect op binnen jouw brein. 

Hoe dit precies zit en voor meer klanten kan zorgen leg ik je in dit artikel uit.

Wat is het Ikea effect?

Het Ikea effect betekent dat jij als klant een hogere waarde toekent aan producten waar jij je eigen bijdrage aan hebt geleverd. Een mooie marketingbooster.

Koop je een nieuwe kast die helemaal klaar is, zonder dat jij er nog een laagje verf over heen gooit of zonder dat jij hem in elkaar zet? Dan is de kast misschien wel mooi, maar toch vind je hem niet zoveel waard.

Tenminste, niet zoveel als een kast die jij wel zelf in elkaar hebt gezet.

Waarom krijgt Ikea de credits?

Ikea is een meester in het toepassen van het principe: hoe meer de klant zelf doet, hoe meer waarde de klant aan het product hecht. Vandaar dat dit effect, het Ikea effect is gaan heten.

Het voorbeeld van de kasten heb ik nu genoemd, maar denk maar aan bedden of tafels. Vaak krijg je een mooie handleiding mee waarmee je zelf de tools hebt om het in elkaar te zetten.

Door je eigen input te leveren geef jij simpelweg meer waarde aan het product. Je bent dus ook bereid om meer geld te betalen.

Ikea speelt dit spelletje helemaal uit

Kindje voert Ikea effect uit

Denk maar niet dat na het afrekenen van je zelf in elkaar te zetten kast het Ikea effect ophoudt.

Hierna kan je namelijk de welbekende softijsjes kopen. 

Je krijgt een horentje. En vervolgens mag je zelf met het ijsapparaat het ijs op jouw horentje plaatsen.

Heb je dat toch weer even mooi zelf gedaan, hè?

Dat moet wel een extra voldaan gevoel geven. En dat ijsje? Dat is ineens een stuk meer waard dan dat ijsje dat je bij de reguliere ijswinkel koopt. In jouw ogen dan.

De keerzijde van het Ikea effect

Je begrijpt het inmiddels wel. We waarderen acties, ideeën of producten meer als we er zelf aan hebben bijgedragen. Mochon, Norton en Ariely (2012) bewezen dit namelijk met hun onderzoek.

Maar, er is vaak een maar.

Er is namelijk ook een keerzijde. Het ‘not invented here’ syndroom

Dit is vooral gevaarlijk voor managers. Omdat we zo veel waarde hechten aan zelf bedachte ideeën, worden soms betere ideeën van anderen ondergesneeuwd. 

Wees dus vooral zelfkritisch en alert.

Je wilt toch niet dat je jouw collega negeert terwijl, objectief gezien, zijn of haar idee beter was dan dat van jou?

Het lijkt mij een goed idee om dus zeker te blijven luisteren naar anderen, en niet direct jouw idee te hoog te waarderen. 

Maar goed, dat is mijn idee. Misschien is jouw idee wel waardevoller. 😉

Hoe pas je het Ikea effect toe op jouw bedrijf?

Een goede brainstorm kan jouw bedrijf zeker verder helpen. Om je op weg te helpen geef ik je een aantal voorbeelden om het effect toe te passen.

Heb je een fysiek product?

  • Laat je brood snijden.
  • Laat de klant het product helemaal customizen.
  • Laat een finishing touch toevoegen. Bijvoorbeeld een laagje verf, saus, glitters, stickers, of wat dan ook relevant is voor jouw product.
Heb je een digitaal product? Dat is iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
 
  • Ook hier kan je je product laten customizen.
  • Laat de klant kiezen welk hoofdstuk/onderdeel relevant is.
  • Laat het personaliseren door bijvoorbeeld een gerichte titel of naam te kiezen door de klant.
Heb je een dienst? Dan gaat het weer net wat anders natuurlijk.

 

  • Laat de dienst personaliseren.
  • Laat de klant vooral heel veel zelf doen. Natuurlijk, begeleiding is vaak nodig. Maar bijvoorbeeld een praktische cursus kan heel goed werken.

Verlies je klanten doordat de klant te veel zelf moet doen?

Uit hetzelfde artikel van Mochon, Norton en Ariely (2012) blijkt dat een hoger cafeïne level klanten stimuleert om moeilijkere taken te volbrengen.

Merk je dat jouw klanten afhaken omdat er te veel wordt gevraagd? Zoals het zelf in elkaar zetten van een kast.

Dan kan het lonen om een koffietje aan te bieden, vergeet die dus zeker niet! 

Ik hoop dat je wat kunt met de kracht van neuromarketing. Lees bijvoorbeeld ook eens de foot-in-the-door techniek.

Meer van zulke tips ontvangen? Abonneer je hier onder op mijn waardevolle mails (al zeg ik het zelf. 😉

Bronnen:

Mochon, D., Norton, M. I., & Ariely, D. (2012). Bolstering and restoring feelings of competence via the IKEA effect. International journal of research in marketing29(4), 363-369.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *